paragraf5

Od kilku dni docierają do nas informacje, że zostanie utworzona państwowa umundurowana formacja uzbrojona „Straż Geologiczna”. W projekcie ustawy o Państwowej Służbie Geologicznej (PSG) z dnia 13.09.2016r. (nie mylić z francuską drużyną, w której gra Grzegorz Krychowiak) w rozdziale IV jest określone czym właściwie ma się zajmować ta komórka, komu jest podporządkowana, jakie ma uprawnienia, kto może zostać takim strażnikiem-geologiem. Pytanie nasuwa się samo, czy jest sens tworzenia takiej formacji ?
 

Kto może być strażnikiem w PSG ?

W projekcie ustawy o Polskiej Służbie Geologicznej, aby zostać strażnikiem – geologiem trzeba spełnić następujące wymagania: posiadać wyłącznie obywatelstwo polskie, korzystać z pełni praw publicznych, posiadać pełną zdolność do czynności prawnych, nie być skazanym za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego, cieszyć się nieposzlakowaną opinią, mieć ukończone 21 lat, być sprawnym pod względem fizycznym i psychicznym, dać rękojmię zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych. Patrząc na powyższe wymagania i porównując je z naszą ustawą o ochronie osób i mienia są one prawie identyczne. Prawie.
 

Uprawniania strażnika-geologa

I tu jest prawdziwa mieszanka, zakres uprawnień jakimi mogą się posługiwać „strażnicy geolodzy” można rzec pachnie „służbami”. Ja bardziej skupiłbym uwagę w jakich przypadkach będą mogli korzystać ze środków przymusu bezpośredniego. I czy uprawnienia o ŚPB są podobne do naszych.
 
SG (strażnik-geolog) środków przymusu bezpośredniego może użyć lub wykorzystać je w przypadku konieczności podjęcia co najmniej jednego z następujących działań:
 
-wyegzekwowania wymaganego prawem zachowania zgodnie z wydanym przez uprawnionego poleceniem;
-odparcia bezpośredniego, bezprawnego zamachu na życie, zdrowie lub wolność uprawnionego lub innej osoby;
-przeciwdziałania czynnościom zmierzającym bezpośrednio do zamachu na życie, zdrowie lub wolność uprawnionego lub innej osoby;
-przeciwdziałania niszczeniu mienia;
-ujęcia osoby, udaremnienia jej ucieczki lub pościgu za tą osobą;
-zatrzymania osoby, udaremnienia jej ucieczki lub pościgu za tą osobą;
-pokonania biernego oporu;
-pokonania czynnego oporu;
-przeciwdziałania czynnościom zmierzającym do autoagresji
 
Jakie narzędzia ŚPB mogą stosować strażnicy w celu egzekwowania w/w przypadków:
 
-siła fizyczna w postaci technik:
a) transportowych
b) obrony
c) ataku
d) obezwładnienia
-kajdanki, zakładane na ręce
-pałka służbowa;
-pies służbowy;
-chemiczne środki obezwładniające w postaci ręcznych miotaczy substancji obezwładniających
-przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej
 
Różnice pomiędzy kwalifikowanymi POF a przyszłymi strażnikami zaznaczyłem podkreśleniem. A co jeśli chodzi o użycie broni lub jej wykorzystanie. Proponuję, byście sami zapoznali się z projektem i wysunęli wnioski czy jest sens, aby taka formacja powstała.
 

Strażnicy będą strzegli naszych surowców.

Co miało na myśli Ministerstwo Środowiska powołując do życia taką instytucje jak PSG ze zbrojną komórką o nazwie „ Straż Geologiczna” Przeglądając internet natknąłem się na kilka ciekawych artykułów dotyczących naszych zasobów naturalnych. Jeśli im wierzyć to powinniśmy być krajem bogatszym gospodarczo niż Arabia Saudyjska. Z portalu internetowego natemat.pl który powołuje się na dane z Państwowego Instytutu Geologicznego z 2012 roku wynika , że polska ziemia skrywa 1118 ton bursztynu szacowanego na tamten czas na 7 mld dolarów !!! Jeśli chodzi o inne bogactwa naturalne to polecam przeczytać artykuł, który ukazał się na stronie eprudnik.pl. Po przeczytaniu jego powinniśmy być Posejdonem gospodarki w Europie. Ale patrząc na te nasze bogactwa i czytając o Straży Geologicznej wolałbym, aby ABW wzięła na siebie "ochronę" tak ważnej gospodarki surowcowej. Chyba, że Strażnicy będą czaić się na trójmiejskich plażach a turyści będą śpiewać po cichu piosenkę „bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży ........” Miejmy nadzieje że nie do takich celów stworzona będzie formacja.
 

Więcej pytań niż odpowiedzi.

Na dzień dzisiejszy jest więcej pytań niż odpowiedzi. Jedno z nich to, czy strażnicy będą korzystać z przywilejów emerytalnych tak jak policja lub wojsko ? Nie lepiej utworzyć nową komórkę w Policji i zwiększyć liczbę etatów ?
Jeżeli ustawa wejdzie w życie to moim zdaniem kwalifikowani POF powinni spróbować swoich sił w nowo powstającej formacji. Wymagania są dosyć zbliżone do naszych a zarobki będą lepsze niż w naszej branży.

Udostepnij post na:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Komentarze   

+2 #13 piotr 2017-05-04 02:01
Przeczytałem projekt. Kontrole i działanie po cywilnemu, uprawnienia wydają się zasadne, policjanci też zajmują się różnymi sprawami i nie mają zróżnicowanych uprawnień. Straż Geologiczna - badania lekarskie i testy sprawnościowe + szkolenia, państwowa robota, zróżnicowanie stanowisk od pewnie ochrony budynku do inspektora kontrolującego zgodnie z tym projektem. To chyba bliższe Kontroli Skarbowej niż Straży Miejskiej/Gminnej. Każdy może spróbować. A turyści mogą być spokojni, widziałem działania łowców bursztynu daleko od plaży,to akurat robota dla nowej formacji a policja musiałaby się specjalnie doszkolić geologicznie,lepiej niech robią swoje bo roboty im nie brakuje. /Można by z ABW zrobić FBI szeroki zakres działań i uprawnień/ lub Straż Geologiczną ukryć w strukturach ABW ;-)
Cytować | Zgłoś administratorowi
+1 #12 Hubert Kwintal 2016-09-23 15:17
A no było tak swego czasu, ale od tamtej pory zmieniło się wiele rzeczy. Głównie na gorsze. Z powodu niskich zarobków firmy nie mogą znaleźć dobrych ludzi, więc wysyłają kogo się da, rozpisują miliony nadgodzin i stan bezpieczeństwa wygląda coraz gorzej. Tymczasem do OWC coraz trudniej się załapać, bo ludzie, dla zwykłych, niedużych, premii świątecznych, są gotowi tam iść od prywaciarza. A to przecież nie jedyny przywilej w OWC ;).
Cytować | Zgłoś administratorowi
0 #11 PiotrJania 2016-09-23 09:55
Cytuję Hubert Kwintal:
To tylko projekt, ale tendencja jest wyraźna. W kilku znanych mi jednostkach wojskowych tez, coraz częściej, przebąkuje się o tworzeniu, bądź rozbudowie, OWC, w miejsce zewnętrznych firm. Na paru obiektach, w mojej okolicy, zrezygnowano już z agencji na rzecz WSO. To już się dzieje.

Tak zgodzę się ale nie wiem czy pamiętasz jak jedną ręką nie tak dawno likwidowano OWC. Teraz aby do nich powrócić trzeba solidnie zwiększyć limit bazowy pracowników wojska i tu pojawia się problem.
Cytować | Zgłoś administratorowi
+1 #10 Sza! 2016-09-22 22:21
Cytuję Major:
Kolejne udziwnienie jak SOK czy SOL. Albo stawiamy na służby publiczne - czytaj Policja i tu kombinujemy wydział, albo bierzemy prywatnego przedsiębiorce, tworzenie nowego dzowactwa jak ww czy PITD niczym dobrym dla jej potencjalnych pracowników czyt. Straźników.

A dlaczego SOK jest udziwnieniem? Chyba ktoś tu dostał kiedyś mandat i teraz żale wylewa :D
Cytować | Zgłoś administratorowi
+1 #9 Hubert Kwintal 2016-09-22 21:40
To tylko projekt, ale tendencja jest wyraźna. W kilku znanych mi jednostkach wojskowych tez, coraz częściej, przebąkuje się o tworzeniu, bądź rozbudowie, OWC, w miejsce zewnętrznych firm. Na paru obiektach, w mojej okolicy, zrezygnowano już z agencji na rzecz WSO. To już się dzieje.
Cytować | Zgłoś administratorowi
0 #8 PiotrJania 2016-09-22 19:58
Pamiętajmy że to tylko projekt, poczekajmy na jego końcową fazę ;-) ;-) ;-)
Cytować | Zgłoś administratorowi
+2 #7 Zdenek Smetana 2016-09-22 06:10
Straże mają lepszy socjal niż agencje. Zresztą wszystko tam jest lepsze.
Cytować | Zgłoś administratorowi
+1 #6 Przemek 2016-09-21 17:02
Niech powstaje najwięcej takich straży. Niech mają kwalifikowani jakąś uczciwą pracę a nie ciągle u prywaciarza, który robi co chce. A Policja? I tak mamy za dużo Policji.
Cytować | Zgłoś administratorowi
+2 #5 Hubert Kwintal 2016-09-21 12:34
@Paweł, dzięki.
@Major, moim zdaniem się mylisz.Prywatni przedsiębiorcy już wielokrotnie pokazali się z jak najgorszej strony. Zarówno jako pracodawcy, jak i wykonawcy usług. Natomiast większość działających jeszcze WSO cieszy się dość dobrą opinią. Pracodawcy mają pełną kontrolę nad tym kto i w jaki sposób ich ochrania. A sami strażnicy cieszą się szerszymi przywilejami socjalnymi, jasną ścieżką kariery i stabilnymi warunkami zatrudnienia. Od dawna mówię, że powrót do tworzenia i utrzymywania WSO, tam gdzie to możliwe, to dobra droga. I dla pracowników ochrony, i dla ochranianych podmiotów.
Cytować | Zgłoś administratorowi
+2 #4 PiotrJania 2016-09-21 09:09
Masz racje Hubert, chciałem dobrze ale pośpiech nie jest dobrym doradcą, dzięki za zwrócenie uwagi ;)
Cytować | Zgłoś administratorowi
+1 #3 Paweł Bilko 2016-09-21 06:14
Cytuję Hubert Kwintal:
Z tymi podkreśleniami chyba coś pomieszałeś. Piszesz, że podkreślasz różnice, a tymczasem podkreślone są właśnie nasze uprawnienia ;-).
A z tych niepodkreślonych też niektóre mamy. Poza tym drobiazgiem artykuł całkiem sensowny.

Hubercie pozwoliłem sobie posprzątać to powielenie twojego komentarza.
Cytować | Zgłoś administratorowi
-2 #2 Major 2016-09-20 21:40
Kolejne udziwnienie jak SOK czy SOL. Albo stawiamy na służby publiczne - czytaj Policja i tu kombinujemy wydział, albo bierzemy prywatnego przedsiębiorce, tworzenie nowego dzowactwa jak ww czy PITD niczym dobrym dla jej potencjalnych pracowników czyt. Straźników.
Cytować | Zgłoś administratorowi
+3 #1 Hubert Kwintal 2016-09-20 20:45
Z tymi podkreśleniami chyba coś pomieszałeś. Piszesz, że podkreślasz różnice, a tymczasem podkreślone są właśnie nasze uprawnienia ;-).
A z tych niepodkreślonych też niektóre mamy. Poza tym drobiazgiem artykuł całkiem sensowny.
Cytować | Zgłoś administratorowi

Zobacz wszystko od:

Piotr Jania

Nowe wpisy

Otrzymasz informację o każdym nowym artykule który ukaże się na blogu.

Ostatnie komentarze

  • wmimm 18.11.2017 11:34
    Branża jest zdecydowanie niedofinansowana, pokutuje nadal możliwość zatrudniania ludzi z łapanki, co ...

    Czytaj więcej...

     
  • zbój 16.11.2017 15:32
    Jeżeli mylę się odnośnie info dla Gerarda, to proszę o sprostowanie :-)

    Czytaj więcej...

     
  • zbój 16.11.2017 14:20
    oczekujesz nazwisk czy stanowisk ? co ewentualnie zrobiłeś by to zmienić ? napisałeś cokolwiek np. do ...

    Czytaj więcej...

     
  • zbój 16.11.2017 14:12
    Jak napisałem wcześniej wszelkie wątpliwości wytłumaczą osoby z Wydziału Postępowań Administracyjnych ...

    Czytaj więcej...

     
  • zbój 16.11.2017 14:00
    Przykład: stara licencja została automatycznie zamieniona na wpis na Listę KPO, kurs doskonalący ...

    Czytaj więcej...